jueves, 16 de enero de 2014

Entorns Personals d'Aprenentatge (PLEs)


Després d’estar més d’una hora pensant com començar la meva intervenció, i de veure el video de presentació del Ministeri d’Educació (un parell de vegades) sobre un curs de PLEs per a docents (i per a no docents!) i de rumiar si m’hi apuntava o no, de visitar blocs d’altres mestres i de veure mapes conceptuals que han realitzat altres persones, he decidit començar pel que jo entenc com a definició de PLEs.
Les seves segles desglossades signifiquen l’Entorn Personal d’Aprenentatge (les segles estan en anglès), llavors, ja entenem que és tot el que ens envolta, qualsevol cosa o persona que interaccioni amb nosaltres.

La millor manera d’explicar-ho crec que es troba en aquest enllaç:



Aprendizajes Emergentes y Pedagogías Invisibles from david alvarez


Tot això ho he trobat a la pàgina http://e-aprendizaje.es/tag/ple/, on animen a la gent a compartir el que han publicat, ja que tota aquesta informació és per a realitzar el curs que, més a munt, he mencionat, el del Ministeri d'Educació, Cultura i Esport. El video promocional del Ministeri es pot veure en aquest enllaç: 



Una frase que m'ha encantat d'aquesta presentació que he enganxat un poc més amunt és la que diu "PLE no es una herramienta, PLE es un enfoque de aprendizaje". Amb això ens estan dient que no hem de mirar els PLEs com una cosa que té una utilitat reduïda, o per unes ocasions determinades, sinó que és com un estil de vida, una variant de metodologia. La millor manera per a implementar-ho és avesar-nos a aquest nou estil de vida i acomodar-nos a ell, fent que sigui una cosa continua, no una eina per a utilitzar de tant en tant, ja que no tendría la mateixa significació.

Reconeixent els PLE d'aquesta manera, els estudiants prenent el control i la gestió del seu propi aprenentatge; es fixen uns objetius clars i es van comunicant amb altres durant aquest procés. 
Les característiques més importants dels PLEs són les fonts d'informació, la reflexió i les interaccions, és a dir, amb qui s'ha realitzat l'aprenentatge.

Després, Manuel Castells ens enriqueix amb una altra de les seves frases en aquesta seqüenciació de diapositives: "Internet no es una tecnología, es una producción cultural". Entenem això com que Internet no és una eina tecnològica com un cotxe, per exemple, que en el seu moment va ser un boom; Internet és una eina que, amb una bona educació per part dels pares i mestres (parlant d'infants) i amb una bona selecció de la informació, aporta cultura, ens condueix i ens fa viatjar per tot el món sense la necessitat d'agafar l'avió ni el cotxe. Podem conèixer coses que mai s'havien pensat amb un simple clic.

M'agradaria penjar, també (a banda que es pot visitar la pàgina, però vull resaltar això en especial), dues altres feines que han resaltat a la pàgina. M'han cridat l'atenció perquè una es un mapa conceptual que ha fet una persona que es vol apuntar (o ja està apuntat) al curs que fa el Ministeri d'Educació sobre PLEs, i l'ha realitzat sobre ell mateix.


L'altre, en canvi, és una seqüenciació de diapositives amb música, també sobre els interessos de les persones participants del curs. El segon, en especial, m'atreu molt, ja que és una manera difierent de fer "el nostre mapa", però ella no ha fet el seu, sinó que ha agrupat el de molta gent; preciós.



Jo he anat per la part més "fàcil", i ho poso entre cometes perquè no m'ho ha semblat gaire al principi, suposo que és perquè no havia fet servir mai l'eina de Cmap Tools. 

He estat mirant altres PLEs i a l'apartat de món presencial només posaven les interaccions que teninen amb la gent; jo he volgut seccionar-ho, com a l'apartat de món virtual, ja que trobo que en el món presencial també accedim i creem informació, i d'això m'endono compte (a més de per la Universitat), de per les nombroses històries sobre la Guerra Civil i les mils i mils de dades històriques que hem conta el meu pare i que seria incapaç de cercar a Internet per mi tota sola.

Ara, parlant de la part més estètica del treball, ho he volgut fer per colors, per a diferenciar més ràpidament les diferents parts i que fos més senzill. El que trobo que no m'agrada gens és que he estat molta estona (puc arribar a arriscar-me a dir que una hora) intentant que les fletxes no em féssin aquests talls tant lletjos que no he pogut evitar, però no he sabut controlar-ho.

Així i tot, estic molt orgullosa del meu PLE 2014 :) !




La meva última intervenció la faig perquè he agafat la imatge del Cmap Tools sense les fletxes que no m'agradaven gens i l'he portat al Power Point, ja que allí conec bé les ferramentes (després d'haver realitzat l'activitat del conte i les activitats d'aquest) i he tornat a fer el que no m'hagradava; després, en acabar, l'he exportat a jpg. Espero que vos agradi! Ara ja si que ha quedat perfecte!!!

No hay comentarios:

Publicar un comentario