<La comunicació és la base del bon
funcionament d’una escola>
Cada vegada més, s’usen les tecnologies de la informació
i la comunicació per poder optimitzar les relacions i comunicacions en aquesta.
Les TIC han de servir per unir i entrelligar.
Atúnez estableix uns aspectes i unes accions de
col·laboració entre centres (TICs entre escoles):
Coneixement dels centres, denunciar situacions injustes, compartir recursos, participar en projectes comuns i establir xarxes de centres.
Coneixement dels centres, denunciar situacions injustes, compartir recursos, participar en projectes comuns i establir xarxes de centres.
La comunicació escola-família amb les TIC:
Participació, oportunitats educatives, evolució
educativa dels fills.
Què succeeix amb la imatge digital dels infants de les aules?
Com a mestres hem de ser conscients al penjar les fotografies dels nostres (futurs) infants, encara que tinguem els permisos de les famílies, ja que estem formant, encara que no amb intenció, una imatge digital dels nostres alumnes, i sense que ells ho vulguin. Llavors, hem de saber seleccionar les fotografies mes adients i menys personals que puguin resumir i mostrar el que es fa a classe, en poques imatges.
Com a mestres hem de ser conscients al penjar les fotografies dels nostres (futurs) infants, encara que tinguem els permisos de les famílies, ja que estem formant, encara que no amb intenció, una imatge digital dels nostres alumnes, i sense que ells ho vulguin. Llavors, hem de saber seleccionar les fotografies mes adients i menys personals que puguin resumir i mostrar el que es fa a classe, en poques imatges.
Per una altra banda, parlem de la importància de la comunicació amb la
família i dels beneficis de les TIC a l’entorn familiar. És important fomentar l'ús de les TIC perquè amb elles s'aprén millor i perquè la societat d'avui dia vol alumnes formats en TIC i que les puguin usar
fóra de l’aula amb criteri. Aquesta darrera frase, el tenir criteri, es refereix a tenir seny, a poder confiar en què un infant al què has ensenyat a navegar per internet, no caurà en l'error de penjar una fotografia seva mig nu a la red; hem d'educar.
La família potencia, des de casa, la feina del
docent: el professional fa el primer pas, i després es fa un pla d’actuació per
a la família TIC, que seria:
- - Conèixer
a les famílies dels nostres alumnes: què podem fer per aconseguir aquesta informació?
- - Informar
a les famílies: de què hem d’informar-les?
- - Formar
a les famílies
En definitiva, el centre ha de ser l’encarregat de
dissenyar una sèrie d’actuacions per implicar als pares en la formació de les
seves competències digitals.
El què s’ha de fer des de casa és que les famílies
ensenyin als fills a navegar amb sentit comú, aprendre a potenciar els
beneficis de les videoconsoles (oci familiar), promoure les habilitats socials
(xarxes socials). Ús racional de les TIC per reportar grans avantatges.
Per una altra banda, hi ha enquestes que demostren que quant més implicades estan les famílies als centres on estudien els seus infants, tinguin l'edat que tinguin, els resultats acadèmics d'aquests són millors. Però, encara hi ha moltes famílies que pensen que no poden participar amb el centre, perquè tenen la idea desfassada que els experts són única i exclusivament els docents (Durning, 1995). Per a aconseguir un canvi de mentalitat, és necessari un canvi d'escenari: mostrar una escola innovadora, en el què les TIC estan per tot arreu i tothom pot i ha de participar.
Ja per acabar, vull adjuntar aquest vídeo que es diu "TIC, Escuela y Familia", del CEP Granada, de l'any 2012. El vídeo es sent un poc fluixet, però val la pena mirar-ho!
Encara que aquest vídeo sembli molt informal, ja que Lola Urbano parla de les seves experiències al seu centre i, més concretament a la seva aula, trobo que tot el que diu és molt enriquidor; suposo que és una xerrada per mestres d'un altre centre, ja que la presentadora de Lola Urbano, al principi diu que "si els hi agrada, seguiran amb el seu exemple".
No hay comentarios:
Publicar un comentario